فرهنگ و شوک 1500میلیارد تومانی! (3)

نگاهی جدّی یا... : ( مانده ایم بسازیم یا بسوزیم؟!)

رضا بردستانی

پژوهشگر

در دو بخش نوشتاری گذشته برخی ابعاد تخصیص بودجه ی 1500میلیارد تومانی را مورد بررسی و نقد قرار دادیم و در این نوشتار با بیان اعتراض خود نسبت به بودجه ی اولیه ی در نظر گرفته شده برای استان یزد، با مقایسه کاملا تصادفی انتظار واقعی خود را از تنظیم و تقسیم کنندگان بودجه ی فرهنگی(معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور) و نیز مقامات اجرایی استان بیان می داریم و نیز قویّاً اعلام می نماییم با هرگونه نگرشی که این بودجه فصل بندی شده باشد سهم استان یزد نباید از حد اقل 50 میلیارد تومان در سال اول تخصیص این بودجه، کمتر باشد. این مقدار کمی بیش از بودجه ی فرهنگی در نظر گرفته شده برای استان های قزوين(23)، اردبيل(23)، هرمزگان(28)، مركزي(28)، كردستان(28)، گلستان(33)، همدان(37)، لرستان(37) وكرمانشاه(37) می باشد و با در نظر گرفتن حداقل خواسته ی ما در تخصیص بودجه یعنی 50 میلیارد تومان ، معادل بودجه ی در نظر گرفته شده برای استان های؛ گيلان(50) ، سيستان وبلوچستان (50)وكرمان(56) خواهد بود. حال به این مجموعه استان های مازندران(60)، آذربایجان غربی(60) و قم (70)را هم اضافه نمایید تا وارد بحث اصلی شویم.
قٌم
یک جانبه نگری در نقد های این چنینی را وارد نمی دانیم پس قبل از اعتراض به مبلغ در نظر گرفته شده برای استان یزد اعلام می داریم رقم 70 میلیارد تومان برای استان قم نیز با در نظر گرفتن زیر ساخت های مورد نیاز، رقم راضی کننده ای نیست و انتظار می رود در هنگام تخصیص نهایی حداقل با رقم 100میلیارد تومان برای سال اول، این جدول سر و سامان گیرد.
اگر اعتقاد داریم رقم در نظر گرفته شده برای استان قم، کم و ناکافی می باشد انتظار داریم مقایسه ای هرچند گذرا بین استان هایی که بودجه ای فراتر از استان یزد دارند با قابلیت ها، نیازها و زیر ساخت هایی که در آینده ی نزدیک می تواند خود تولید کننده ی موارد مختلفی چون اشتغال، توریسم، تبلیغات ملی و بین المللی و غیره در استان یزد باشد صورت پذیرد . کوتاه سخن این که توجیه و ایجاد بستری که دولتمردان را متقاعد سازد تا در بودجه ی در نظر گرفته شده برای استان یزد تجدید نظر اساسی بنمایند همتی فراتر از یک نگاه رفع تکلیف نگر! می طلبد که جامعه ی فرهنگ، هنر و پژوهش استان اعلام آمادگی می نماید تا در جلساتی با حضور مقامات اجرایی استان راهکارها، دغدغه ها و نگرانی های خود را بیان نماید.
اردبیل؛
جدیدترین استانی که در نوبت سوّم سفرهای استانی مورد بازدید قرار گرفته است و خوشبختانه در جلسه ی کارگروه فرهنگی، رقم 23 میلیارد تومان به رقم 30میلیارد تومان ارتقا یافته است. با نگاهی گذرا به مصوبات فرهنگی در استان اردبیل بحث خود را پی می گیریم؛
طرح ها و برنامه هاي كلي فرهنگي
مبلغ 1500 ميليارد ريال طي پنج سال به صورت هزينه اي و عمراني علاوه بر بودجه‌هاي فرهنگي مصوبِ ساليانه دستگاه‌ها براي اجراي پروژه‌ها و امور فرهنگي استان اردبيل در اختيار شوراي برنامه ريزي و توسعه استان قرار مي‌گيرد تا حسب مورد با رعايت عدالت، ظرفيت ها و نيازها پس از تاييد کميسيون فرهنگي هيأت دولت براي مصارف زير هزينه شود:
1- ارتقاء فرهنگ عمومي و توسعه كمي و كيفي فعاليت ها و فضاهاي فرهنگي با تأكيد بر معارف، معيارها و ارزش هاي والاي اسلامي.
2- توسعه وساماندهي فعاليت هاي فرهنگي و ديني وتوسعه فضاها و اماکن ديني و مذهبي و تقويت فعاليت هاي فرهنگي بانوان.
3-ترويج فرهنگ پايداري، ايثار و شهادت و توسعه و تقويت فعاليت ها و زيرساخت هاي فرهنگي ايثارگران و ساماندهي مواريث فرهنگي.
4- تکميل، تجهيز و توسعه زيرساخت هاي ورزشي و حمايت از ورزش حرفه اي همگاني.
5- تقويت و توسعه امور و فعاليت هاي مختلف فرهنگي، ديني، سياسي و افزايش نشاط و شادابي جوانان و نوجوانان.
6- توسعه و تقويت برنامه هاي ديني، قرآني، نهج البلاغه وسيره اهل بيت عليهم السلام و توسعه و تجهيز مراکز قرآني و مدارس علوم ديني.
فعاليت هاي دستگاهي فرهنگ و هنر
1. اختصاص مبلغ 70 ميليارد ريال براي كمك به مراكز فرهنگي و هنري، فعاليتهاي قرآني و فرهنگي، كانونهاي فرهنگي هنري مساجد و مرمت، ساماندهي و احياي آثار تاريخي و كمك به زيرساخت هاي گردشگري در استان طي سالهاي 1389 و 1390
2. اختصاص مبلغ 600 ميليارد ريال تسهيلات بانکي براي اجراي طرح هاي سازمان ميراث فرهنگي در استان.
3. اختصاص مبلغ 200 ميليارد ريال براي خريد و تكميل امكانات و تجهيزات صدا و سيما براي كمك به ماموريتهاي صدا و سيما در استان طي سالهاي 1389 و 1390.
4. اختصاص مبلغ 90 ميليارد ريال براي احداث مجتمع فرهنگي ورزشي و توانبخشي جانبازان و ساماندهي گلزار شهداي استان طي سالهاي 1389 تا 1391
در تخصیص بودجه های فرهنگی تأکید شده است که مبالغ در نظر گرفته شده باید در اختیار دستگاه های فرهنگی قرار گیرد پس برای دوری جستن از منازعه و اختلاف نظر، تعریف دستگاه های فرهنگی را از زبان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می شنویم.
دستگاه های فرهنگی کدامند؟
« "ستار هدایت‌خواه " سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تربیت‌بدنی و حوزه ورزش جزو نهاد فرهنگی محسوب می‌شود، اضافه کرد: به دلیل این که ورزش اهداف فرهنگی را دنبال می‌کند، آن را زیرمجموعه حوزه فرهنگ قرار داده‌ایم. ورزش جلوی خیلی از انحرافات فرهنگی را می‌گیرد و به پٌر کردن اوقات فراغت جوانان کمک می‌کند، به همین دلیل معمولاً بودجه سازمان تربیت‌بدنی در کمیسیون فرهنگی هم بررسی می‌شود. وی ادامه داد: مجموعه چیزی که به عنوان فرهنگ از گذشته در کمیسیون فرهنگی نام برده می‌شد شامل 1- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی2- سازمان صدا و سیما 3- سازمان اوقات و امور خیریه 4- سازمان حج و زیارت 5- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 6- مجمع تقریب مذاهب اسلامی 7- مجمع جهانی اهل بیت 8- حوزه‌های علمیه 9- سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات حوزه هنری 10- تشکل‌های غیردولتی فرهنگی 11- سازمان میراث فرهنگی و 12- سازمان تربیت‌بدنی است. در گزارش‌ها از این سازمان‌ها به عنوان حوزه فرهنگ یاد می‌شود.»
بر مسئولین استان امری واجب و ضروری است تا با در نظر گرفتن تمام ابعاد اساسی در تعاریف جذب بودجه ی فرهنگی ، مراقبت نمایند این بودجه در خارج از این محدوده مورد استفاده یا خدای ناکرده سوء استفاده قرار نگیرد و نیز با اتخاذ روش اهم و مهم در ترتیب اختصاص بودجه، بهترین شیوه پیگیری شود.
نگاه فرا استانی ، فرامنطقه ای ، ملی و بین المللی می تواند راه و شیوه ای باشد تا ده ها برابر از بودجه ای که مصوب خواهد گردید به استان یزد سرازیر گشته باعث رشد، توسعه و آبادانی فرهنگی این دیار ارزشمند شود. مجموعه ی امیرچخماق، مجموعه مسجد جامع، بافت تاریخی و کهن750 هکتاری، مشاهیر، علمای اعلام، بزرگان علم و عمل، شیوه های اجتماعی ، توریسم و برنامه های ملی و دینی می تواند اجرایی شده خارج از این بودجه خود منبعی برای دریافت مبالغی کلان با توجیه اقتصادی و فرهنگی باشد.
نگرانیم!
بی شک تمام هوش و حواسمان به این محدوده معطوف می شود اما در لا به لای سخنان این و آن و نیز نشست های مطبوعاتی و رسانه ای اثری از دعوت به کار اندیشمندان، فرهیختگان و پژوهشگران مشاهده نمی نماییم و از همین جا اعلام می داریم آیندگانِ در راه و باشندگان همراه! هرگز کوتاهی یا یک سویه نگری تصمیم سازان استان را در این بخش نادیده نگرفته نخواهند بخشید . در پایان ذکر دو نکته ضروری است ؛ یکی این که از گود دور ماندگان، تنها و تنها باید بسازند و بسوزند و دیگر این که : جابه‌جايي بين اعتبارات فرهنگی بر اساس عوامل مختلف از جمله عملكرد، توان جذب، وضعيت شاخص‌ها و ضرورت‌هاي پيش بيني‌ نشده توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور اقدام خواهد شد پس با توجه به این نکته ی اخیر تمام هنر و توانتان را برای افزایش بودجه ی فرهنگی تخصیص یافته به یزد، به کار بندید.
...ادامه دارد...................

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا